Llig
aquest text i respon les preguntes següents:
COHERÈNCIA
El
fet que hi hagi persones que s'enrotllin
com una persiana o
que se'n
vagin
per les branques (que
diuen més coses de les necessàries) i, al
contrari,
persones lacòniques,
que no
expliquen prou les coses (que
no
diuen
tot el que cal), fa pensar que per a cada situació existeix un
nombre
5 determinat d'informacions pertinents. Dit d'altra manera hi ha
informacions
rellevants,
que són apropiades per al text, i n'hi
ha d'altres d'irrellevants,
que
són
supèrflues i innecessàries. Quan parlem o escrivim, hem de saber
discriminar
aquests dos tipus d'informacions. Per exemple en un curriculum
vitae
elaborat
per demanar una feina de traductor, cal incloure-hi
informacions
10
informacions sobre el coneixement d'idiomes, sobre l'experiència
laboral en
aquest
camp i en altres d'afins, les obres traduïdes, etc., però no cal
mencionar
altres activitats laborals (cambrer, venedor d'enciclopèdies, etc.).
Així
mateix el fet que hi hagi persones que mesclen
les cintes o
que no
diuen
les coses en
el moment que toca (que
no diuen les informacions en
15
l'ordre lògic i comprensible) suggereix que les informacions
rellevants s'han
d'estructurar
d'una determinada manera. Per exemple, en el cas del
curriculum
vitae primer
se solen donar les dades personals (noms, adreces,
edat,
etc.), després els títols
i
els estudis
(carreres,
cursets, etc), les
experiències
laborals,
les publicacions,
etc. I no és coherent saltar-se
20
aquesta ordenació, barrejant les feines amb els estudis o les
publicacions
amb
els títols.
La
coherència és la propietat del text que selecciona la informació
(rellevant/irrellevant)
i que l'organitza en una determinada estructura
comunicativa
(introducció, apartats, conclusió, etc.). Teun A. van Dijk (1977 i
25 1978) ha proposat la noció de macrostructura
per
caracteritzar els dos
aspectes.
La macrostructura d'un text és la "representació
abstracta de
l'estructura
global del seu significat".
És un tipus d'esquema que conté totes
les
informacions del text i que les
classifica
jeràrquicament segons la
importància
i les interrelacions que tenen (gràficament té la forma d'arbre
30 amb claudàtors o fletxes que es ramifiquen). Els escriptors
competents
dominen
aquest tipus d'estructures i les utilitzen per construir i organitzar
el
significat
del text.
Daniel
Cassany. 1987. Descriure,
escriure.
Barcelona. Empúries.
- Descriu el tema i les parts bàsiques del text.
- Resumeix el contingut del text amb una extensió mínima de 10 línies.
- Analitza el títol.
- Indica a quina varietat geogràfica pertany el text i posa'n exemples que ho demostren.
- Identifica la tipologia textual i especifica els trets característics d'aquesta tipologia presents al text.
- Digues el significat que adquireixen aquestes paraules al text o indica'n un sinònim:
a.
pertinents (lín. 5)
b.
discriminar (lín.8)
c.
elaborat (lín. 9)
d.
afins (lín 11)
e.
jeràrquicament (lín.8)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada