divendres, 21 de desembre del 2012

Oració composta. Subordinada substantiva. Francesc Claramonte. 4ESOB

Ací teniu el treball per a les vacances. A) Activitats 15 i 16 de la pàg. 53 de Gesmil 4, i B) Els següents exercicis. Espere que gaudiu amb els entrevicolls de les oracions compostes. Bones festes.

 
EXERCICI 1:
Analitza sintàcticament les oracions compostes següents indicant la funció de la subordinada en relació a la principal:

1.   És impressionant que l’home hagi arribat a la Lluna.
2.   Cada dia em recorden que els haig de portar d’excursió.
1.      Preguntar no és ofendre.
2.      Tots els qui el veien es pensaven que s’havia tornat boig.
3.      Em sembla malament que hi vagis tan tard.
4.      En aquells magatzems, aquella tarda, donaven un regal segur a qui hi entrava.
5.      Durant l’hivern, aquella carretera no era arreglada pels qui se n’havien d’ocupar.
6.      Després d’una assemblea tensa, el van obligar que presentés la dimissió.
7.      Ens va perjudicar molt que s’hagués cremat el bosc aquell estiu.
8.      Digues que vingui qui vulgui.
11. Qui dia passa any empeny.


EXERCICI 2:

Substitueix els sintagmes nominals de les oracions següents per subordinades substantives:

1.      Espero una solució ràpida.
2.      Tothom confiava en l’arribada dels bombers.
3.       M’agradaria la casa pintada de groc.
4.       Presentaran el producte als interessats.
5.       Va guanyar el més preparat.
6.       El projecte va ser acabat en dos dies pels aspirants a la plaça d’arquitecte municipal.
7.    Estava segur de la derrota.



Identifica les subordinades substantives i indica’n la funció sintàctica.
·        Els va sorprendre que fos tan hipòcrita.
·        Es penedia d’haver-ho fet.
·        No pensen mai en els qui la ballen magra.
·        Has vist què ens han dut?
·        Ens ha comentat que avui ella no hi era.
·        No hem oblidat els qui ens han ensenyat tant.
·        Mai no sabràs de quin peu calça.
·        Es van oblidar de donar-li les gràcies.
·        Us faria il.lusió venir al teatre amb nosaltres?
·        Encara no hem entès què ens ha dit.


Identifica les subordinades substantives i indica’n la funció sintàctica.
·        Ella és qui millor ho sap.
·        Es queixava que no li ho haguessin advertit.
·        M’espanta conèixer tants detalls dels fets.
·        La Mercè és qui millor escriu.
·        Li sap molt greu que no vingueu.
·        No estava gens contenta del que havíeu fet.
·        No us adonàveu que jugàveu amb foc.
·        Estan cansats que tothom els maltracti.
·        No valia la pena d’encaparrar-s’hi tant.
·        La Meritxell diu que no hi està pas d’acord.


Corregeix les frases que siguin incorrectes.

a)      Hem de contribuir a que tot vagi bé.
b)      Tots s’indignaren en saber que era veritat.
c)      El pressentiment que tot estava perdut va enfonsar la moral de l’equip.
d)      Desitgem es trobin bé de salut.
e)      Sembla que trobin gust a turmentar-la.
f)        La seva especialitat consisteix a llepar segells.
g)      Havia posat tot el seu interès tant en el conreu de les facultats lògiques com en augmentar les seves habilitats parapsicològiques.
h)   La presidenta es complau en comunicar-vos la nova adreça